De iPadschool, zou jij je kind daarop doen?

21.11.2015 04:55

Weet je nog, hoe wij op school vroeger onze opstellen met de hand schreven? Dat we papieren rekenboekjes hadden en etuitjes met potloden en puntenslijpers? Ik kan me zelfs nog herinneren dat de eerste computers op mijn middelbare school arriveerden. En wat een luxe dat toen was. Tja, dan zijn de tijden wel veranderd. Tegenwoordig kan een kind sneller swipen dan ‘ie z’n eigen naam kan zeggen. En dat komt goed van pas op de zogenaamde ‘iPadschool’. Ja, ze bestaan: scholen waar kinderen alles leren via de iPad. Futuristisch? Dat zeker. Maar, moeten we dat wel willen?

Lees ook: Is het kindermishandeling om je dreumes achter de i-Pad te zetten?

De Steve Jobs school in Sneek gelooft in onderwijs op maat, met eigentijdse technologie waar kinderen van leren. Alle kinderen krijgen persoonlijke aandacht en volgen hun eigen zogenaamde ‘leerweg’. De juf of meester kan eenvoudig via de server volgen wat iedereen doet en hoe ver ieder kind is. De Steve Jobs school is in 2012 als eerste iPadschool in Nederland gestart. De leraren zijn gemotiveerd om digitaal les te geven en het team wordt gesteund met expertise van de katholieke Pabo uit Zwolle en met O4NT, Onderwijs voor de Nieuwe Tijd, de iPadorganisatie van Maurice de Hond. De gedegen voorbereiding is de reden waarom het in Sneek werkt, iPadonderwijs. Want de rest van Nederland doet eigenlijk maar wat op digitaal gebied, wordt er gezegd.

Misschien ben ik een ouderwetse muts, maar ik weet het sowieso niet, hoor… Een iPadschool? Ik geloof toch niet dat ik mijn kinderen daar snel naartoe zou sturen. De hele dag met hun neus op zo’n schermpje, dat kan toch nooit echt goed zijn? Prima dat er digitaal geleerd wordt, want we moeten tenslotte ook in het onderwijs met onze tijd meegaan. Maar hoe zit het dan met sociale interactie, het gevoel van met z’n allen in een klas zitten en soms te moeten samenwerken? Dat lijkt me toch ook belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. Onzin, zeggen de voorstanders, hoezo moeten kinderen anno 2015 nog stom dingen uit boeken uit hun hoofd leren, als ze het ook binnen 10 minuten allemaal op Google kunnen vinden? Alsof je van woordjes stampen en jaartallen leren zo saamhorig wordt.

Maar, hoe zit het dan met dat onderzoek van laatst, waaruit bleek dat de verregaande digitalisering van de jeugd juist zorgt voor minder intelligente kinderen? Maurice de Hond trekt fel van leer tegen dergelijke onderzoeken. Volgens hem wordt er nog veel te vaak onjuist gebruik gemaakt van de iPadtechnologie op scholen. Het onderwijs zet de methode in om ‘bij de tijd’ te blijven, niet omdat ze daadwerkelijk een goed onderlegd onderwijsplan hebben. En daar sla je dan de plank gelijk mee mis. Volgens De Hond wordt de discrepantie tussen thuis en school steeds groter. Thuis zijn kinderen velen malen verder op digitaal gebied en op school krijgen ze vervolgens niet de kans om deze capaciteiten ten volle te benutten. Dan krijg je inderdaad juist een negatief effect van digitaal onderwijs. Ondanks De Honds argumenten is zeker niet onomstotelijk bewezen dat het gebruik van iPads op scholen een gunstig effect heeft op het onderwijs en de leerlingen. Uit onderzoek bleek namelijk onder andere dat de resultaten van kinderen die op iPads leerden in principe prima waren, maar dat zij net zo net zo makkelijk door kinderen die niet digitaal leerden, konden worden ingehaald.

Ironisch genoeg probeerde Apple frontman Steve Jobs (ja, waar die school in Sneek dus naar vernoemd is) zijn kinderen juist zoveel mogelijk weg te houden bij computers. Een teken aan de wand dat we het op school misschien toch beter bij het krijtbord kunnen houden? Voorlopig is er op die vraag geen eenduidig antwoord. Feit blijft natuurlijk wel dat we op dit moment bezig zijn een i-generation richting de volwassenheid te helpen, dus de tablets helemaal uit de rugzakjes houden is waarschijnlijk een illusie. Ik zou daarom dus, zoals met alles eigenlijk, opteren voor de gulden middenweg. Een beetje onderwijs 2.0 en daarnaast ook nog een beetje retro. Best of both worlds, zeg maar. Want vintage is ook weer heel hip, toch? En laten we vooral ook niet vergeten: vroegah was alles beter. Toch?

Lees ook: Digitalisering zorgt voor mindere schoolresultaten.