Een jaar Me-to-We! Zo begon het allemaal…

04.02.2015 08:00

Precies een jaar geleden begonnen Barbara en Femke deze website. In het begin hadden ze geen idee wat ze deden, maar het werd een groot succes. Inmiddels weten maandelijks zo’n 300.000 mensen Me-to-We te vinden. Maar hoe ging het allemaal in z’n werk? Barbara vertelt…

‘We waren een hype’, zeg ik tegen Femke. ‘Ik heb me vergist: we hebben helemaal niet veel bezoekers.’ Het is woensdagochtend 5 maart 2014. Onze website is net een maand live.

Femke en ik zijn twee van de vele honderden freelance journalisten die het niet meer zien zitten om alleen maar voor tijdschriften te schrijven, terwijl er aan de lopende band bladen verdwijnen en steeds meer journalisten zonder werk komen te zitten. ‘De toekomst is online’, zei iedereen. Maar wat betekent dat? Ik besloot het uit te gaan zoeken. Ik had een zoon van toen 6 en een jongetje van 1 – de chaos in ons huis was compleet. Ik wist al snel dat ik iets wilde doen met kinderen, een site waarin de moeder centraal staat, de lol van het kinderen hebben en niet de problemen, maar die ook weer niet roze wolkerig is. Uiteindelijk besloot ik een site beginnen om te oefenen met online stukken maken. Het échte plan zou dan later wel volgen. Ik sprak mijn oud-collega en kersverse moeder Femke van Libelle in die tijd, die zei: ‘O, leuk! Ik schrijf ook wel een paar stukjes!’

Toen werd het echt.

We gingen plannen. Het was december en we besloten: de eerste dinsdag in februari gaan we live. Hoeveel stukken moeten er dan op staan? Veertig? Oké. We schrijven ieder twintig stukken en dan zien we elkaar 4 februari voor de live gang. Die dag hebben we een persberichtje verzonden, een Facebookpagina aangemaakt en al onze vrienden een mailtje gestuurd. Dat was het hele PR-plan. Er kwamen een fotograaf en een redacteur van Het Parool langs en aan het einde van de dag dronken we een glas wijn en keken we elkaar aan: wat nu?

Stukjes tikken dus, elke dag één en die vervolgens op Facebook zetten. Het ging allemaal heel snel. We gingen van 4000 per dag, naar 8000 naar binnen twee weken 24.000 bezoekers op één dag! We keken elkaar aan: hoe kan dit? Wie zijn die mensen? Op Facebook groeiden we ook, maar iets minder hard.

Die week begon ik me echt te verdiepen in de cijfers en ontdekte dat ons succes bestond uit één Engelstalig filmpje dat op een buitenlandse site was beland. Ik besloot Femke nog één nacht lekker te laten slapen met de illusie van ons succes, maar die woensdagochtend 5 maart moest ik het haar vertellen. Toevallig hadden we die dag een afspraak met een blogspecialist en toen we haar vertelde dat ons succes bestond uit één hit zei ze: ‘Dan scoor je toch gewoon nog een hit?’

Volgens die logica zijn we toen maar door gaan tikken, en ja hoor: er volgt nog een hit, en nog een, en nog een. Tot we op Koningsdag 43.000 bezoekers op één dag hebben, deze keer van een grappig stukje van Femke, over wat je wel en vooral niet moet doen als je op kraamvisite gaat. Onze Facebookbezoekers delen het massaal met hun vrienden, en die weer met hun vrienden. Zo waaieren we dagenlang uit over social media.

We groeien van 100.000, naar 150.000 unieke bezoekers per maand: groter dan alle mamabladen van Nederland bij elkaar!

Inmiddels zitten we op 350.000 unieke bezoekers per maand, met de krakkemikkige site die ik zelf gebouwd heb (er komt binnenkort een nieuwe). Half november hadden we zelfs een stukje dat in een paar dagen tijd door 140.000 mensen is gelezen. De kop was: Wat niemand je vertelt over je kraamtijd (maar dan echt niet!).

We hebben een redactie van zes vrouwen. Onze stukken bestaan allang niet meer alleen uit grappige lijstjes, maar ook uit serieuze zaken: opvoeding, gezondheid, maatschappij. We laten fotoreportages maken, striptekeningen en verzamelen fijne vakantieadressen. Ook hebben we een format voor een tv-programma bedacht en in september verschijnt het eerste Me-to-We boek!

Het was een topjaar. We zijn heel blij dat zoveel ouders ons weten te vinden, kunnen lachen om wat we schrijven en zich erin herkennen. Blijf ons lezen, liken en delen.

Jaar 2 wordt nóg leuker dan jaar 1!

 

beeld: iStock