Op speeltuinen-kroegentocht door Berlijn (het leukste kinderparadijs van Europa)

05.11.2017 04:55

Barbara was een lang weekend naar Berlijn. Morris vond de speeltuinen het leukst (denkt ze). En Felix Legoland en de ballenbak. Maar voor iedereen gold: Berlijn is dé ideale stad met kinderen. Overal speeltuinen met barretjes, als je maar in Prenzlauer Berg zit.

Laat ik beginnen met het slechte nieuws.

Een
Het is echt verder rijden dan Parijs, al is dat maar psychisch. Het scheelt slechts 60 kilometer. Maar de Oost-Europese bossen die tot aan Vladiwostok aanhouden, beginnen al bij Apeldoorn en tot aan Berlijn zie je niks anders dan die bossen. Met af en toe een flauw heuveltje.
Geen bordjes Rotterdam, Antwerpen, Brussel en dan Parijs, maar alleen maar bos. En snelweg. En dat een uurtje of 6, 7 lang. Dus als je 600 euro over hebt, ga dan lekker met de  trein.

Twee
Wat ook niet hielp was dat Morris vroeg wakker werd in zijn vreemde bed.
Dag 1: rond 5 uur.
Dag 2: 4.21 uur.
Dag 3: 3.12 uur.
Dat was een killer.

Maar verder was het leuk! Echt waar. Berlijn is  heerlijk met kinderen. Er zijn overal speeltuinen, met cafeetjes, waar ze dan van die hippie-homemade-quiches maken en gigantische cafe lattes. Die niks kosten, en door aardige mensen op je terrastafeltje worden geserveerd, terwijl je kinderen aan je voeten spelen. En het is nergens echt heel druk.

Prenzlauer Berg!
Mits je maar naar de juiste buurt gaat.
Vergeet Mitte, Schönefeld en Potsdamer Platz.
Prenzlauer Berg, daar moet je zijn.
Want daar zijn de parkjes, met die hippiemensen die voor weinig geld allemaal leuke dingen voor je verzinnen. Met overal ontbijtbuffetjes voor 5 euro, aan de rand van een speeltuintje.

images-1 images Unknown-1 Unknown

Ons huisje (210 euro voor 3 nachten!) was een appartement midden in die buurt, aan de rand van het ‘centrum’ van Prenzlauer Berg. Gneiststrasse. Op Airbnb adverteerde ‘Mario’ met Paradise for Families. En dat was het: een gigantische kamer met speelgoed en twee kinderbedden, een keukentje, badkamer en slaapkamer. De kinderen kwamen aan, en gingen meteen helemaal los op het speelwinkeltje, en de legomand.

Eten in de speeltuin
We kwamen aan rond etenstijd, maar ze wilden niet meer mee naar buiten. Na lang onderhandelen zijn we direct naar Alois S gelopen, een tapasrestaurant direct aan een speeltuintje. Nou regende het die dag, dus het terras was niet open, en binnen was het stil en rook het naar bleekmiddel. We hebben dus alleen het speeltuintje bezocht, en het restaurant maar overgeslagen, maar ik weet zeker dat we er met mooi weer waren neergestreken en er een geweldige avond zouden hebben gehad.
Op de terugweg hebben we pizza gegeten, en ik een groot bord gegrilde groenten, in een redelijk anoniem maar leuk tentje. Het barst er van de leuke tentjes. En overal hebben ze pizza en Wiener Schnitzel, ook bij tapastenten.

Ontbijtbuffet
De volgende dag kon het programma beginnen. Voor elke dag had ik in de ochtend een kinderuitje gepland, dan was dat maar achter de rug. In de middag was het meer een soort kroegentocht, van koffieplekje via speeltuin naar biertuin.
Zaterdag: eerst ontbijt bij Am einem sonntag in August, een hippieplekje met trapjes en nisjes en vintage banken waar ze een heerlijk ontbijtbuffet hebben voor 5,95 (voor de kinderen rekenden ze de helft): gegrilde groente, stukken kaas, worst, rijstebrij, cornflakes en stukjes fruit.

Unknown-2 Unknown-3

Musea
Daarna konden we kiezen tussen het DDR Museum, met allemaal interactieve dingen, en het Deutsche Technik Museum: allemaal oude vliegtuigen waar je niet aan mag komen. Het werd die laatste. Maar het is alleen een aanrader als je twee serieuze jongetjes van een jaar of 6 a 10 hebt. Je mocht nergens aankomen, en zodra Morris ergens naartoe spurtte om onder een afzetting door te kruipen, stond er een bewaker voor mijn neus. Dat kunnen ze in Duitsland goed!

Midgetgolf & lunch
Vandaar namen we de metro naar Prinzenstrasse in Kreuzberg, waar we neerstreken voor een lunch bij Brachvogel: een waar paradijs met een gigantische speeltuin, een midgetgolfbaantje en een goed restaurant.

Unknown

We hebben er uren in het zonnetje gezeten. Daarna liepen we naar de zaterdagmarkt in Kreuzberg, aan de Maybachhufer langs het water – tien minuten door het park. Daar was het leuk levendig, maar geen bal aan de voor kinderen. Dus streken we neer op een boot, Ankerklause, waar heerlijk aan het water Sachertorte hebben gegeten en naar de voorbijvarende toeristen hebben gekeken.
Vandaar namen we een taxi naar Alexanderplatz waar we een tandem huurden (voor Felix en Thomas) en een fiets met kinderzitje (voor mij en Morris). Onderweg naar huis fietsten we langs Nola – een waanzinnig terras midden in een druk park waar we kaasfondue en kindermenuutjes bestelden. Toen waren we allemaal wel kapot en zijn we naar huis gefietst en gaan pitten.

Kindercafé
Voor zondag hadden we drie dingen op het programma staan: paasontbijt in Kindercafé Ballon, paaseieren zoeken en naar de Zoo. Ballon was niet echt gezellig, en de meisjes die er werkten totaal on-Berlijns ongeïnteresseerd, maar de kinderen stortten zich gelukzalig in de ballenbak terwijl wij het ontbijtbuffetje leegaten (ook al zo lekker en uitgebreid).
Daarna viel Morris van het vele nachtelijke huilen in slaap achterop de fiets, dus gingen we naar Helmholtzplatz waar hij een uur op mijn buik heeft liggen slapen terwijl Felix paaseitjes zocht en vond. Dat pleintje was zo heerlijk: met café Kiezkind, een kindercafeetje met een indoor zandbak, speelautootjes en heerlijke koffie en quiche.
Op zondag móet je naar de markt in het Mauerpark zei iedereen, dus dat deden we, en het was geweldig! Overal bandjes! Morris heeft staan headbangen en Felix met grote ogen naar de streetdancers gekeken, en bokshandschoenen voor 4 euro gekocht, omdat het Playmobil vliegtuig zo duur was (20 euro).

Hard fietsen
Daarna was het even hard werken: fietsen naar Zoo. Dat betekent het hele toeristische centrum door. Langs Alexanderplatz, Museuminsel, de Reichsdag, en door Tiergarten. Dik een half uur fietsen later stortten we ons Pretzeletend op de rij voor de Zoo, een soort supergrote Artis, maar dan met restaurants zonder rijen en mensen die met pullen bier rondlopen, heel grappig.
Aan het einde van de dag leverden we onze fietsen in op Alexanderplatz en liepen we naar Ampelmann, het leukste terras van Berlin Mitte. Het restaurant zit onder de bogen van de metro, met uitzicht op MuseumInsel en een gigantisch grasveld met strandstoelen! Ze hadden er behoorlijk lekker eten: pizza, gegrilde groente en kinderpizza voor 4 euro met oortjes!
Het was onze laatste avond, dus na het eten zakten we nog even gelukzalig weg in de strandstoelen met een glas wit (‘0,2 cl’) en een biertje (‘0,5 cl’) terwijl de kinderen boompje verwisselen speelden en de zon onder ging.

Unknown-1

Legoland!
op maandagochtend, na het pakken van de koffers en het ontbijt bij Am einem sonntag in August, was het tijd voor het hoogtepunt: Legoland. Een pretpakje in de kelder van het Sony Center op Potsdamer Platz, hadden we dat ook meteen gezien.
De kaartjes waren vooraf geboekt op internet (32 euro), anders is het onbetaalbaar (55 euro). Dan krijg je een tijdslot van 1 uur, wij kozen voor 11-12 uur. Daarna moet je weg. Wel zo prettig eigenlijk.
Boven kon je schieten op Lego Star Wars, in een karretje door een Lego-spookhuis en beneden kon je onder laserstralen van Ninjago door kruipen, klimmen in zo’n standaard speelhalding, en met eindeloos veel lego klooien.

Om 12 uur zaten we in de auto naar huis, waar we meteen in een lange file belandden.
Wat was het leukst aan Berlijn?
Felix: “Ontbijten bij die ballenbak en Legoland.
Doodmoe maar dolgelukkig reden we naar huis.

Lees ook: Een heerlijke stedentrip voor deze herfst: Malmö!

Hier vind je de leukste speeltuinen van Berlijn. Ze hebben bijna allemaal ook horeca.