Waarom het belang van ontbijten ontzettend wordt overschat

Iedere moeder heeft het wel eens gezegd: “Eet je ontbijt, het is de belangrijkste maaltijd van je dag!” Dat werd ons namelijk de afgelopen jaren constant ingeprent. Maar klopt dit eigenlijk wel? Twee mythes over ontbijten die werden ontkracht.

Mythe 1:
Als je wil afvallen moet je vooral niet je ontbijt overslaan!
Het verhaal is dat als je wil afvallen je juist wel moet ontbijten. Je moet je stofwisseling op gang brengen en het neemt de neiging om ongezond te snacken weg. Toch blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Alabama dat het wel of niet skippen van het ontbijt weinig verschil maakt als je wil afvallen. Voor deze studie rekruteerden ze 300 mensen die wilden afvallen. Ze werden opgedeeld in drie testgroepen. De eerste groep moest elke dag ontbijten, de tweede groep moest altijd het ontbijt skippen en de derde groep moest doorgaan zoals ze het normaal ook deden (soms ontbijten, soms een dagje skippen). Na 16 weken kwamen de drie groepen terug voor een weging. Wat bleek: Er was geen verschil tussen de drie groepen qua gewichtsverlies.

Conclusie:
Wel of niet ontbijten maakte dus eigenlijk geen verschil.

Mythe 2:
Als je niet ontbijt eet je de rest van de dag veel meer (en ongezonder)!

In een andere studie registreerden onderzoekers van de Universiteit van Bath het basale metabolisme, cholesterol levels en bloedsuikerspiegel van 33 deelnemers. Hierna kregen ze een activiteitsmonitor mee en de opdracht om ontbijt te eten of juist te skippen. Na zes weken werden hun waarden opnieuw gemeten. Ongeacht of mensen ontbeten of niet waren de waarden eigenlijk niet veranderd. Verder bleek dat mensen die ontbeten wel actiever zijn ’s ochtends, maar dat dit voor de calorieverbranding weinig uitmaakt. Ze verbranden namelijk net zoveel als ze ’s ochtends eten. Bij de lunch stonden ze dus weer gelijk met de groep die niet ontbeten had, en beide groepen aten dezelfde hoeveelheid lunch.

Conclusie:
Mensen die niet ontbijten hebben ’s ochtends minder energie, maar dit maakt verder niet veel verschil voor de energie in de rest van de dag.

Deze onderzoeken zijn natuurlijk helemaal niet definitief, maar ze suggereren wel dat het dus eigenlijk niet zoveel uitmaakt. Wil je lekker ontbijten, prima! Krijg je ’s ochtends maar met moeite iets door je keel? Skippen is helemaal niet zo erg! Heb je geen honger? Stop je brood in een zakje, en neem het mee voor als je wél honger hebt. En dat geldt ook voor je kinderen.

Lees ook: Straf je kinderen niet meer. Maar beloon ze ook niet.

Lees ook