7 lekkere dingen die je gewoon mag eten als je lijnt (nou ja, af en toe dan!)

Femke is nu twee maanden aan het lijnen met Weight Watchers en ze is blij verrast over alles wat ze nog mag eten. Ze had namelijk het idee dat het alleen wortels, appels, sla en (af en toe ruiken aan) een stukje aardappel of spaghetti zou worden. Maar dat is dus helemaal niet het geval. Het leven is nog steeds hartstikke leuk. En het eten heerlijk.

Als je wilt afvallen ga je beter letten op hoeveelheden, vetten en suikers. Omdat groenten heel weinig Weight Watchers punten kosten en gezond zijn, eet ik die tegenwoordig vaker. Maar ook dingen die lekker zijn (en vet of zoet) mogen best af en toe op het menu staan. Zelfs als je op dieet bent. Je gelooft het niet, maar het is echt waar. Deze dingen heb ik bijvoorbeeld NIET in de ban gedaan.

  • Gerookte zalm
    Ik dacht dat gerookte zalm veel te vet zou zijn, maar ik maak tegenwoordig vaak tijdens de lunch een salade met een heel pakje (100 gram) gerookte zalm en een halve avocado en dat is prima te doen. Het kost me 7 punten van mijn dagtotaal en ik loop erna niet met een hongergevoel rond.
  • Koolhydraten (pasta, aardappels, rijst)
    Er zijn zoveel diëten die koolhydraten weren en ja, dat helpt ook echt wel om af te vallen, maar voor mij geldt: een dag geen carbs is een dag niet geleefd. Ik heb ’s avonds toch echt een bordje pasta verdiend. En dat mag ook gewoon. 100 gram pasta staat voor 4 punten en dat betekent dat je er zelfs nog gehakt, tomatensaus en groenten bij kunt eten om op een maaltijd van 11 punten uit te komen. 11 punten is oké bij een dagtotaal van 30, dus ik heb niks te klagen.
  • Stroopwafels
    Nee, je moet geen hele zakken stroopwafels eten, zoals ik vroeger vaak deed, maar jezelf in het weekend trakteren op één enkele stroopwafel bij de koffie, dat kan echt wel.
  • Chips
    Daar geldt dus hetzelfde voor. Kijk, een portie chips is 6 punten (en nee, een portie is geen zak) dus geen man over boord als je een keurig schaaltje chips vult wanneer je op zaterdagavond een filmpje met je man kijkt. Als je echter drie goede maaltijden per dag eet, heb je waarschijnlijk geen punten om het van te doen. MAAR dan zijn er altijd nog de extra punten die je wekelijks krijgt (in mijn geval 35) waarvan je kunt overwegen om er misschien zelfs 12 in te zetten voor een paar lekkere chippies. Reken maar dat ik dat wel eens doe!
  • Wijn
    Er zijn van die dagen…dan lijkt wijn de enige oplossing. Als je helemaal kapot uit je werkt komt en daarna nog een ontplofte huiskamer moet opruimen (want het was papadag!!) bijvoorbeeld. Let wel op: in wijn zit alcohol en alcohol is zowel verslavend als dikmakend. Een glas witte wijn is 3 punten, een halve avocado ook. Iedereen weet wat het gezondst is, maar wie verwijt het je als je af en toe een lekkere chardonnay drinkt? Als het maar met mate is, toch?
  • Patat met mayonaise
    Tsja, alles kan binnen Weight Watchers, zelf patat met mayo, alleen…. ik doe dat zelden. Het gaat erom dat je slim kiest en het is niet mijn keuze om een hele dag zo min mogelijk te eten om ’s avonds een patatje met te kunnen eten. Een kleine patat is namelijk 14 punten en een flinke klodder mayo zeker 6, dus dat brengt je op 20 punten in totaal. Wat betekent dat je dan nog 10 punten te spenderen hebt voor de hele dag. Ik dacht het niet! (Maar de keuze is aan jou!)
  • IJs
    Weinig kan mij zo gelukkig maken als ijs, maar het is wel duidelijk dat je niet afvalt als je iedere dag een Magnum (14) of een chocolade Cornetto (19!!!)  zit weg te kanen onder Goede Tijden Slechte Tijden. Maar een keertje een bolletje ijs(4 punten) na je ceasarsalade  kan natuurlijk best.

Begrijp me goed, je moet bovenstaande dingen natuurlijk niet ALLEMAAL en VOORTDUREND eten als je aan het lijnen bent, want dan weet je dat je niet afvalt. Het gaat mij erom dat als je jezelf een alleen-maar-sla-regime oplegt je dan geheid na een maand een hele zak paprika-chips leegeet en vervolgens accuut stopt met je dieet. Wat ik zo fijn vind aan Weightwatchen is dat je zelf kunt bepalen waar je zin in hebt en wat dat je waard is. Neem je een stuk appeltaart omdat een collega jarig is dan zet je daar een salade tegenover tijdens de lunch. Lijnen betekent niet dat het genieten van eten direct moet stoppen. Bovendien zijn er, naast bovenstaande vette en zoete producten, ook nog een heleboel gezonde producten en maaltijden die echt lekker zijn. Als je je aanmeldt bij Weight Watchers krijg je ook toegang tot heerlijke doch gezonde recepten.

 

WWDit bericht is voortgekomen uit een samenwerking met Weight Watchers, de grootste afslankorganisatie ter wereld, maar de inhoud ervan is van onszelf. Weight Watchers heeft haar programma vernieuwd; eet, beweeg en leef zijn de drie belangrijkste dimensies. Het puntensysteem is herzien en ze werken zonder opgeheven vingertje, maar motiveren haar leden en helpen ze op weg naar een gezonde levensstijl. De komende tijd zullen er nog wat blogs verschijnen op Me-to-We. Voor meer informatie over Weight Watchers ga je naar www.weightwatchers.com/nl.

 Lees hier alles over ons advertentiebeleid.

 

Lees ook: Als je kind drie is en je nog steeds zwangerschapskilo’s hebt.

 

Lees ook
Geschreven door
More from Femke Sterken

“De zoon van mijn vriendin noemt me varkenskop”

De zoon van de vriendin van Lies misdraagt zich al een tijdje...
Lees verder