Dit wil Femke wel van de daken schreeuwen (over succesvol afvallen!)

femke, max, jonge ouders
Femke is inmiddels anderhalve maand aan het lijnen en het WERKT. Niet alleen wat  betreft haar lijf (ze is inmiddels drieënhalve kilo afgevallen), ook in haar hoofd is er wel het één en ander veranderd. En die inzichten deelt ze vandaag.

Elke dag zie je reclames over afslanken voorbijkomen in bladen, op tv, op Youtube en zelfs op Facebook. Hoe je over dertig dagen bikiniproof bent, welke oefeningen je moet doen om binnen zeven dagen een blokjesbuik te krijgen, welke slanke reep je moet eten om op vakantie te gaan met een killerbody, welk springtouw je aan een smalle taille gaat helpen en welk supermakkelijk dieet de helft van je gewicht binnen een maand laat verdwijnen. We zeggen allemaal dat we weten dat het onzinberichten zijn, maar toch kopen we stiekem wel eens zo’n reep of proberen we ‘voor de grap’ of we met een dagelijkse 7-minute workout een killerbody kunnen krijgen. Ik ook. Maar sinds ik de laatste weken met Weight Watchers aan het afvallen ben, is het kwartje eindelijk ECHT gevallen. Je moet ervoor werken. Het gaat niet vanzelf. Zolang jij je laat verleiden door die doos bonbons verandert er niets. Eén bonbonnetje maakt geen wereld van verschil, maar het blijft vaak niet bij dat ene bonbonnetje. Je zult geneigd zijn om te vaak de onverstandige keuze te maken en voor je het weet kom je boven je maximum aantal Smartpoints uit.

Lees ook: Waarom het zo moeilijk is om te lijnen als je kinderen hebt.

Dit artikel gaat door onder de afbeelding

Al die partijen die het makkelijker willen doen lijken dan het is; geloof ze niet. Het is niet gek dat je graag slank zou willen blijven mét elke dag een pot drop naast je, maar de realiteit is anders. Minder wijn, minder gevulde koeken, minder chips….het liefst zou ik me er de hele dag ongans aan eten, maar nog liever zie ik mezelf als slanke den in plaats van als obese moeke. Ik besef trouwens eens te meer dat al die crashdiëten überhaupt nergens over gaan. Jezelf uithongeren zorgt er alleen maar voor dat je een soort hongerige leeuw wordt die, als hij de kans krijgt, zich weer helemaal volbunkert. Wat dan het recept is? Bekijk eens goed wat je eet en in welke hoeveelheden en besluit dan wat je wilt houden en waar je eigenlijk wel zonder kunt. Ik heb de roze koeken vaarwel gezegd, omdat ik weet dat ze mijn achilleshiel zijn. Als ik er eentje neem, neem ik de overige drie ook. Toch betekent dat niet dat ik, nu ik aan het Weightwatchen ben, nooit meer een koekje eet. Deze week heb ik nog een stroopwafel gegeten, omdat mijn zoon die met zijn vader had staan maken en ik me niet langer kon bedwingen. Mensen die me dan zien, kunnen denken: “Hoe kan zij nou zeggen dat ze aan de lijn is”, maar feit is wel dat ik ’s avonds heel weinig heb gegeten, zodat ik qua dagtotaal in punten goed zat. En nee, dat was niet makkelijk, want we aten risotto en daarvan kan ik wel twee volgeladen borden eten.

Wat ik meer en meer besef is dat je niet even een paar maanden kunt lijnen, maar dat het gaat om het veranderen van je leefstijl. Het moet ‘normaal’ worden om twee keer per week hard te lopen, om genoeg groenten te eten en eerder voor vis te kiezen dan voor een vette hamburger, om niet standaard koekjes in huis te hebben en slechts één keer per week met een bakje chips op de bank te zitten in plaats van met de hele zak. Niet voor heel even, maar voor altijd. Dat is soms vechten tegen je demonen, maar je moet je ook afvragen wat je prioriteiten zijn in het leven. Is dat kortstondige geluk met een bak patat in je handen of geluk op de lange termijn door gezond en slank door het leven te gaan? Ik weet het wel.

 

WWDit bericht is voortgekomen uit een samenwerking met Weight Watchers, de grootste afslankorganisatie ter wereld, maar de inhoud ervan is van onszelf. Weight Watchers heeft haar programma vernieuwd; eet, beweeg en leef zijn de drie belangrijkste dimensies. Het puntensysteem is herzien en ze werken zonder opgeheven vingertje, maar motiveren haar leden en helpen ze op weg naar een gezonde levensstijl. De komende tijd zullen er nog wat blogs verschijnen op Me-to-We. Voor meer informatie over Weight Watchers ga je naar www.weightwatchers.com/nl.

 Lees hier alles over ons advertentiebeleid.

 

Lees ook: Als je kind drie is en je nog steeds zwangerschapskilo’s hebt.

 

 

Geschreven door
More from Femke Sterken

11 Dingen die niet meer vanzelfsprekend zijn als je een peuter hebt

Je even omdraaien of beschikken over je eigen telefoon: niets is meer...
Lees verder