De doorbraakkilo: Femke is één kilo kwijt (nou ja, bijna dan!)

Het is nu anderhalve week geleden dat Femke begon met Weight Watchers en jahoor, ze heeft weer op de weegschaal gestaan. Het resultaat was min of meer goed te noemen. Bijijijijijna een hele kilo.

Jongens, het was wel even afkicken hoor, deze week. Na een vakantie vol wijn, nootjes, chips, magnums, broodjes buffelmozzarella en vette pizza’s begon ik met goede moed mijn Weight Watchers-regime. Ik maakte mijn lidmaatschap aan en vond uit (door een paar snelle vragen) dat ik 30 SmartPoints per dag mag eten en 3 ActivPoints per dag moet verbruiken. Dat laatste is trouwens wel een verandering in het programma, want toen ik vijf jaar geleden via Weight Watchers ging afvallen ging het puur om eten en nu speelt dus ook beweging mee. Ik was heel bang dat ik er al snel achter zou komen dat ik veel te weinig beweeg (zittend beroep, hè!) maar gelukkig bleek het feit dat ik elke dag twintig minuten heen en twintig minuten terug fiets naar mijn werk te zorgen voor maar liefst 4 dagelijkse ActivPoints. Tel daarbij op dat er in het weekend vaak ook flink gerend (achter een kind aan), gespeeld, gefietst en gewandeld (in het Amsterdamse bos) wordt en met die bewegingspunten zit het wel goed.

Het eten is een grotere hobbel, maar nu gelukkig nog niet. Ik zit pas in week 1 en week 1 kenmerkt zich door een rechte rug. Mijn wil om die acht kilo vet kwijt te raken is enorm. Niemand die daartussen komt. Zelfs geen zak cheese onion. Ik ben deze week dus heel strikt geweest. Wat betekent dat ik elke dag netjes in het dagboek bijhoud wat ik wanneer heb gegeten. Het verbaasde me wel weer enorm hoe je je kunt verkijken op het puntenaantal van bepaalde producten: over het algemeen zijn groenten en fruit (onverwerkt) 0 punten. Dus sla, komkommer, wortels, appels en zelfs bananen zijn 0 punten, maar een avocado, waarvan ik er wekelijks best wat eet, is dus 6 punten. Ik heb een paar keer geluncht met sla, tomaten, een halve avocado en een beetje gerookte kip en kwam dan tot een lunch van 6 punten. Dat is echt niet veel op een puntenaantal van 30. Brood eten kan natuurlijk ook wel, maar dan eet ik er al snel drie en drie boterhammen is al 6 punten en dan reken ik nog niet eens het beleg mee.  Voor je het weet zit je op 12.

Dit artikel gaat door onder de afbeelding

Het gaat dus allemaal om keuzes. Wat vind ik het lekkerst? Waaraan wil ik echt mijn punten besteden? Ik vind het belangrijk om ’s avonds wel echt lekker koolhydraten te kunnen eten, dus niet twee eetlepels, maar graag vijf eetlepels. En daarbij kan ik dan beter niet óók nog een gebraden kippenborst met vel eten (5 punten) maar beter wijting (2). Net zo lekker, minder vet, en het gezin eet gewoon hetzelfde als ik. Niemand klaagt, want we eten gewoon gezond, alleen let ik iets meer op hoeveelheden dan zij.

Een andere grote eyeopener deze week was voor mij het feit dat een glas appelsap 5 punten is. VIJF PUNTEN, mensen. Ok, ik wist dat er veel suikers inzitten, maar mijn zoontje Max drinkt dit dus de godganse dag (‘Ikke wil geen water’) en sinds ik dat weet zijn we drastisch gaan minderen. Water it is. Voor hem en voor mij, want zo ontzettend lekker vind ik appelsap nu ook weer niet.

Maar goed, gisteravond was het moment daar. Het eerste weegmoment en, oh teleurstelling, ik had het niet gehaald: 74,4 kilo gaf de weegschaal aan. Dat was absoluut geen kilo. Maar hoera, toen ik er vanochtend op stond (na het plassen, helemaal naakt) stond het daar toch echt 74,1. (En die 0,1 die vergeten we maar even). Hoera! Het werkt! (En dat terwijl ik deze week ook nog een ijsje heb gegeten.)

Geschreven door
More from Femke Sterken

9 dingen die ik leerde van een vrouw die veertig (!!) kilo afviel

Femke is ontevreden over haar gewicht. Sinds haar zwangerschap en de geboorte...
Lees verder