6 x wat je kunt doen als je er even doorheen zit (met lijnen dus!)

Femke is nu een aantal weken bezig met lijnen en er beginnen wel wat pittige momentjes te komen. Als ze in een restaurant zit en iedereen een toetje bestelt (en zij weet dat ze die dag echt al wel aan haar tax zit qua Weight Watchers-punten). Of als ze op vrijdagavond een film kijkt met haar man en na één bakje chips toch de behoefte krijgt om die hele zak leeg te eten met een vette mayo-dipsaus. Wat ze dan doet? Lees maar!

Inmiddels ben ik een professionele lijner. Ik heb van mijn vorige pogingen zoveel geleerd dat ik precies weet wanneer er een valkuil aan zit te komen. Na de eerste weken waarin je aardig wat pondjes verliest en supergemotiveerd bent, komen er namelijk ook dagen dat je er even helemaal doorheen zit en de hele dag niks anders wil eten dan een pizza (30 punten), patat met heel veel mayo (reken maar op een puntje 24) en een heel pak roze koeken (44 punten). Ik pretendeer geen heilige te zijn, dus JA ik ga wel eens over de schreef en zondig soms, maar ik heb ook wel een paar methodes gevonden die me helpen om mijn rug recht te houden…

  1. Print een foto van je naakte dikke lijf uit en hang die aan de binnenkant van je kastdeur
    Als je weer eens een snackdrift krijgt, loop erheen en zie hoe je eruit zag. Wil je dat echt weer? Die zak chips is een snelle weg terug naar dat lijf.
  2. Ga op de weegschaal staan
    Dat is altijd een goeie! Als je al lekker bent afgevallen dan weet je dat het zonde is om toe te geven aan je behoefte om een zak cashewnoten weg te stouwen. Als er nog geen gram af is dan weet je dat je überhaupt harder je best moet doen.
  3. Houd je eetdagboek bij
    Dat eetdagboek op Weight Watchers is mijn redding. Ik ben elke keer zo trots als ik onder de 30 punten ben gebleven. Soms zit ik er wel een kwartier naar te staren. En dat mag ook!
  4. Stel jezelf een beloning in het vooruitzicht (geen voedsel)
    Ik vind het bijvoorbeeld heerlijk om af en toe een dagje sauna te doen met mijn moeder en nu ik bezig ben met afvallen, plan ik ze een stuk vaker in dan voorheen. Op een moeilijk moment zeg ik tegen mezelf: “Als je nu geen appeltaart neemt, mag je zaterdag naar de sauna.”
  5. Ga lekker zitten in je ‘ik-ben-er-klaar-mee’-gevoel
    Laat het maar over je heen komen, zo erg is dat niet. Ja, je vindt het klote dat je je niet mag vergrijpen aan de cupcakes die je peuterzoon met oma gebakken heeft, maar hoe vaker je ‘nee’ leert zeggen, hoe meer je eraan went en hoe groter je wilskracht wordt. Er gebeurt niks als je niets doet om toe te geven aan je ‘crave’. Het gevoel ebt vanzelf weer weg.
  6. Stel een lange lijst op met alle redenen waarom je wilt afvallen
    Stop die lijst in je tas en haal ’em eruit als je een zwak moment hebt. Waarom wil je precies slanker worden? Om gezonder te zijn, om eindelijk weer eens je LBD aan te kunnen zonder die dikke mamma-buik, om weer lekker in je vel te zitten? Je kunt het wel eens vergeten…als je in je joggingbroek op de bank een serie zit te bingewatchen, maar houd voor ogen dat je zo graag eens in een kledingwinkel wilt staan zonder de opmerking te hoeven maken: “Doe nog maar een maatje groter.”
  7. Ga dieren knuffelen
    Ja, deze klinkt heel zoetsappig, maar bij mij helpt het echt. De kat aaien of mijn kind op een shetlandpony zetten en hem kusjes op z’n neus geven (zowel kind als pony). Laatst zijn we van de weeromstuit zelfs naar een geitenboerderij gegaan toen ik net iets teveel behoefte voelde aan een Big Mac Menu. Dieren knuffelen leidt je gedachten af en het kost je geen enkele Weight Watcher-punt.
  8. Bel een vriendin om je moed te laten inspreken
    Of check de Connect-App van Weight Watchers. Daar zie je de meest inspirerende verhalen en foto’s voorbijkomen van mensen die een paar kilo tot tientallen kilo’s kwijtraakten. De allerbeste motivator.
  9. Spreek jezelf toe: “Je mindset MOET veranderen!”
    Wat zei je moeder ook alweer, vroeger? Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Als je iedere keer toegeeft aan je behoefte om teveel, te vaak, te vet, te zoet te eten dan houd je een levensstijl in stand waarbij je nooit een lekker slanke deerne zult worden.

    WW

    Dit bericht is voortgekomen uit een samenwerking met Weight Watchers, de grootste afslankorganisatie ter wereld, maar de inhoud ervan is van onszelf. Weight Watchers heeft haar programma vernieuwd; eet, beweeg en leef zijn de drie belangrijkste dimensies. Het puntensysteem is herzien en ze werken zonder opgeheven vingertje, maar motiveren haar leden en helpen ze op weg naar een gezonde levensstijl. De komende tijd zullen er nog wat blogs verschijnen op Me-to-We. Voor meer informatie over Weight Watchers ga je naar www.weightwatchers.com/nl. Lees hier alles over ons advertentiebeleid.

Geschreven door
More from Femke Sterken

Waarom we echt niet jaloers hoeven te zijn op de Zweedse kinderopvang!

Femke wordt er een beetje moe van: van die berichten dat de...
Lees verder