De beste tip voor moeders om (zonder honger!) af te vallen is deze…

Waarom klagen bijna alle moeders van jonge kinderen over hun gewicht? Er is natuurlijk zoiets als een postnataal bevallingslijf, maar Barbara ontdekte nog een factor die een grote rol speelt!

Soms wordt ik er knettergek van: het tempo waarin ik moet eten is echt bizar. Ik probeer twee kinderen vol te proppen terwijl de klok maar doortikt, en ze in bad moeten om rond half acht in bed te liggen.
Een tijdlang ben ik pas gaan eten als ze al in bed lagen, maar nu het zomer is, duurt het soms wel tot half tien voor ze slapen, dus dat is nu ook even geen optie.
Daarom ram ik mijn eten avond na avond maar naar binnen. Dat is niet alleen irritant, het is ook nog eens dé manier om snel dik te worden. Als je snel eet, duurt het namelijk veel langer voor je vol zit. En daarom zit ik deze zomer wéér met een buik aan de rand van het zwembad….

Ik vond een onderzoek dat zó intrigerend was. Dertig mensen met geheugenverlies kregen in een onderzoek van de Birmingham University een uitgebreide lunch. Na verloop van tijd werd het eten afgeruimd, en na tien minuten werd opnieuw de hele lunch geserveerd.
Wat bleek?!
De mensen met geheugenverlies konden gewoon opnieuw eten, en hadden niet het gevoel dat ze al verzadigd waren.
De testgroep, dertig mensen zonder geheugenverlies, wezen de tweede lunch af. Die zaten veel te vol van de eerste ronde.
Hongergevoel heeft dus niet persé te maken met je maag, maar meer met je hersenen. Daar wordt geregistreerd hoeveel je eet, en hieruit volgt het gevoel dat je vol zit.

Sneller eten zorgt voor meer honger
Je hersenen spelen dus een belangrijke rol bij het ‘registreren’ van je honger. Wanneer je begint met eten krijgen je hersenen hormoonsignalen waardoor, na ongeveer 20 minuten, een ‘vol gevoel’ zal volgen. Verrassend hierbij is dat als je sneller eet, je je niet sneller vol gaat voelen. Sterker nog, al je te snel eet heeft je lijf minder tijd om de hormoonsignalen aan te maken die naar je brein gaan. Hierdoor geeft je brein minder snel aan dat je vol zit, waardoor je meer calorieën binnenkrijgt en je je uiteindelijk minder verzadigd voelt..

Tips van de wetenschappers
• De beste tip om niet te snel te veel te eten is: de tijd nemen. Plan het (avond)eten echt als een activiteit, waar je minstens 20 tot 30 minuten voor kan uittrekken. Moet lukken in de vakantie!
• Eet rustig en zorgvuldig, en drink water tussendoor.
• Als je het echt lastig vindt om rustiger te eten kan je zelfs je bestek omdraaien (mes links, vork rechts), zodat het eten lastiger gaat.
• Die kinderen kunnen niet weg, maar zorg dat er verder geen afleidingen zijn, zoals televisie of de krant. Hierdoor registreer je minder goed wat je eet en hoe snel je het naar binnen schuift.

Nu eens kijken of de kilo’s eraf vliegen!

 

Foto: Thinkstock.

Lees ook
Geschreven door
More from Barbara van Erp

Waarom margarine tóch beter is voor kinderen dan echte boter

Gewone boter beter dan margarine? Boter is weliswaar vet, maar ook natuurlijker dan...
Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.