De ultieme lichaamsbewegingsgids voor vermoeide moeders (inclusief bijwerkingen!)

Het is einde jaar, tijd om een beetje te sporten. Maar ja, wanneer…? De rest van het jaar heb je de kinderen om je heen. Pas op 5 januari wordt het leven weer normaal. Tot die tijd moet je het hiermee doen. Maar dat gaat helaas niet zonder bijwerkingen.

Lees ook: 21 Redenen waarom jonge moeders niet aan sporten toekomen.

GA EEN HEEL STUK FIETSEN MET DE BAKFIETS

iStock_000027897028_Small

Methode: kies een koffietentje uit dat op minimaal een half uur fietsen ligt. Pak de kinderen goed in, geef ze desnoods een paar koekjes voor onderweg en fiets erheen. Lekker fris!

Bijwerkingen: op de terugweg valt de jongste voorop in slaap, de oudste gaat huilen van de kou en dan zijn net de koekjes op. Tege de tijd dat je thuiskomt wil de jongste niet meer naar bed en ben jij doodop!

GA NAAR HET ZWEMBAD

Family in the swimming pool on a vacation

Methode: pak die badkleding in en ga naar het golfslagbad. De fietstocht erheen zal je al lekker opwarmen. In het zwembad met een of twee kinderen die nog niet helemaal kunnen zwemmen is het vermoeiendste dat je ooit hebt gedaan. Is de één net lekker aan het spelen in de ondiepe – staat de ander met één voet op de glijbaan onderweg naar het diepe. Zo hard heb je nog nooit gerend! Blijf er een heel uur.

Bijwerkingen: voor de fietstocht terug heb je niet genoeg energie meer, dus je neemt de bus en thuis val je in slaap op de bank. Godzijdank zijn je kinderen ook gesloopt en vallen ze ’s avonds al vroeg in een diepe slaap.

RUIM JE HUIS OP

iStock_000014268302_Small

Methode: zet de kinderen voor de tv en ga als een gek in een half uur alle klusjes doen die je al maanden wil doen, liefst klussen die iets te maken hebben met zolder versus kelder – lekker veel rondrennen en veel weggooien (Sjouwen!).

Bijwerkingen: helaas is binnen anderhalve dag het effect ervan weer teniet gedaan. Overmorgen weer aan de slag dus!

GA DANSEN

Mother and Baby Boy Playing

Methode: zin om de stress van de feestdagen even van je af te schudden? Zet een paar heerlijke nummers op en ga dansen, probeer dit minimaal 20 minuten vol te houden.

Bijwerkingen: je kleuter zal het nog wel leuk en met je meedansen, maar die van 6 zal chagrijnig roepen dat hij de iPad niet meer kan verstaan en hij zal zich generen: “Mam, wat doe, écht?!”

GA NAAR EEN BINNENSPEELTUIN

iStock_000003275038_Small

Methode: ga naar zo’n binnenspeeltuin waar ze vrij kunnen rondlopen en klimmen en ga nu eens niet de LINDA. lezen of op zoek naar de wifi, maar speel mee! In no time zul je rode blosjes op je wangen hebben en je kinderen vinden het geweldig!

Bijwerkingen: na afloop ga je saucijzenbroodjes snaaien en chips eten, met een liter cola – want ze hebben er niks anders.

GA NAAR HET BOS

Young mother on a walk with her son

Methode: rijd naar een bos en ga wandelen. Lekker frisse lucht!

Bijwerkingen: de kinderen gaan na een minuut of 4 vragen wat de bedoeling eigenlijk is. Na 7,5 minuten willen ze haar huis. En na 11 minuten gaan ze huilen en dreigen. Na 12 minuten ben je zó chagrijnig dat je met ze naar een binnenspeeltuin rijdt en op zoek gaat naar de wifi.

Lees ook: Sporten nadat je een baby hebt gekregen

Lees ook
Geschreven door
More from Barbara van Erp

Geweldig! Naar dit museum in Leiden moet je ook je zwembroek meenemen (+ 6 tips)

Kom, dachten we, we gaan met het gezin een weekendje naar Leiden,...
Lees verder