O jee, griepgolf! 7 tips om als moeder overeind te blijven

Moeder geen griep
Met kleine kinderen in huis zit je van september t/m april wel ergens tussen de loopneuzen, klappertanden en schrale keeltjes. Met af en toe nog een gloeiend voorhoofdje erbij ook. Wist je dat kleine kinderen wel 10x per jaar verkouden kunnen worden? En jij dus ook. Want natuurlijk veeg jij hun snottebellen af, mogen ze in bed tegen je aan kruipen en middenin je gezicht hoesten. Maare… het is dan eigenlijk wel zo handig als jij niet ook geveld wordt door de griep. Want daar heb je als moeder niet echt (lees: ECHT GEEN) tijd voor.

Waar je vroeger nog een hele dag ongestoord in bed kon liggen netflixen, slapen en kippensoep eten, moeten er nu kinderen geëntertaind of naar school gebracht, naar zwemles en voetbal en ’s avonds graag ook nog een voedzame gezonde maaltijd op tafel. Dus het is van GROOT belang dat je je weerstand sterk houdt. Hoe je dat doet? Wij hebben 8 tips voor je;

  1. Een frisse neus halen doet wonderen;dus ga naar buiten – het liefst naar het bos, de duinen of het strand – en snuif de gezonde buitenlucht op. Daarnaast is het natuurlijk ook goed om lekker te bewegen. Want hoe fitter je bent, hoe minder vatbaar je bent voor de griep. Frisse lucht naar binnen halen is trouwens ook verstandig tijdens het griepseizoen. Zet dagelijks even alle ramen open in huis en laat het een kwartiertje doorluchten. Ziektekiemen eruit, frisse lucht erin.
  2. Eet gezond en gevarieerd. Ja we weten het, het is als drukbezette ouder heel verleidelijk om ’s avonds lekker makkelijk een frietje te halen of een tosti te maken als de kinderen eindelijk op bed liggen. Maar daarmee ga je die ziektekiemen niet buiten houden. Een gezonde, gevarieerde maaltijd is van belang voor een goede weerstand. Zeker na al dat gesnoep en gesnaai in december kan je lijf wel weer wat gezonde voeding gebruiken. Beter maak je dan ook écht even de tijd vrij om wat gezonds op tafel te zetten; 300 gram groente, 2 stuks fruit en varieer met peulvruchten, noten, vis en volle granen. (Of schakel een gezond restaurant in dat thuisbezorgd. Gratis tip: alstu).
  3. Geef je snipverkouden kind even geen kusop dat kleine zachte mondje als jij niet ook aangestoken wilt worden. Plant je lippen in plaats daarvan op die zachte wangetjes of kruip in dat warme nekje. Extra knuffelen kan natuurlijk nooit kwaad!
  4. Schakel hulp in.Om je weerstand een handje te helpen kun je Echinaforce tabletten* van A.Vogel gaan gebruiken. Hierin zitten werkstoffen van de plant Echinacea purpurea die helpt bij onvoldoende weerstand, waardoor je de kans op griep en verkoudheid verkleint. Dat extra steuntje in de rug kan er net voor zorgen dat de griep jou dit jaar gespaard blijft.
  5. Zijn je kinderen snipverkouden en ligt je man ook nog eens ( flink ziek, tja man flu) met griep op bed? Dat kan je er echt niet bij hebben hoor. Stuur hem naar de logeerkamer (of nog beter: naar je schoonouders), om ervoor te zorgen dat jij niet nog meer kans hebt aangestoken te worden of wakker ligt van een piepende kerel naast je.
  6. Drink voldoende.En nee, dan bedoelen we geen wijn om dat uitputtende griepseizoen door te komen (alhoewel we snappen dat dat heerlijk en verleidelijk kan zijn na wéér een dag troosten, verzorgen en entertainen). Maar voldoende – minimaal 2 liter per dag – water (of kruidenthee). Vocht is heel belangrijk voor het transporteren van afvalstoffen (doei snotbacillen), het functioneren van je organen en je energie. De truc is een kan te vullen met twee liter water, die je wel of niet kunt opleuken met schijfjes citroen, plakjes gember of takjes munt. Als je ervoor zorgt dat die kan ’s avonds voor het slapen gaan leeg is, weet jij in ieder geval dat je genoeg hebt gedronken die dag.
  7. Cancel je sociale verplichtingenen afspraken na 20.00 uur ’s avonds. Want jij gaat namelijk op tijd naar bed. Heel saai, ik weet het, maar hard nodig. Want hoe fitter je bent (lees: uitgeruster, en haha dit is geen grap hoor. Alhoewel we ook wel snappen dat ‘uitgerust’ en ‘moeder’ niet samengaan) hoe minder vatbaar jij bent voor de griep. En omdat slaap er met kinderen sowieso al bij inschiet (en helemaal als ze ziek zijn) ga je deze periode dus lekker op tijd naar bed en doe je als het even kan een middagdutje als jouw kids ’s middags ook nog slapen. Die berg was loopt heus niet weg hoor… ;)

    Dit artikel is geschreven in samenwerking met Echinaforce tabletten* van A.Vogel maar de inhoud is 100% van ons. Als moeder heb je geen tijd voor griep en daarom is het belangrijk om je weerstand hoog te houden. De tabletten van Echinaforce kunnen hierbij helpen. Het bevat Echinacea purpurea. Deze plant helpt bij onvoldoende weerstand, griep en verkoudheid en versnelt het herstel na ziekte. Ook #Geentijdvoorgriep? Hier vind je meer informatie over griep en hoe jij deze winter je weerstand op peil houdt.

    *Traditioneel Kruidengeneesmiddel op basis van Echinacea purpurea. Lees voor gebruik de bijsluiter. De toepassing is uitsluitend gebaseerd op traditioneel gebruik.

 

 

Lees ook
Geschreven door
More from Philippine Dankelman

Naar Zuid-Afrika met kinderen? Doen!

Elk jaar weer is het een uitdaging om voor iedereen binnen je...
Lees verder