9 dingen die ik leerde van een vrouw die veertig (!!) kilo afviel

Femke is ontevreden over haar gewicht. Sinds haar zwangerschap en de geboorte van haar zoon (3,5 jaar geleden) heeft ze het er qua eten en bewegen nogal bij laten zitten. Andere prioriteiten, zeg maar. Maar nu is het roer om. Femke is aan het afvallen. En om zichzelf te motiveren stak ze haar licht op bij haar buurvrouw, die recent veertig kilo afviel. Hoe zorg je ervoor dat je afvalt en toch nog een beetje een leuk leven leidt? Zeven hele waardevolle tips:

  1. Wen jezelf aan slimmer te eten
    Als je jezelf allerlei dingen gaat verbieden dan weet je dat je na een maand al gillend gek wordt. Eet gewoon spaghetti, maar een kleinere portie. Drink gewoon melk, maar wel de magere variant. Ben je gewend drie koppen koffie verkeerd per dag te drinken, dan spreek je nu met jezelf af dat je er twee neemt. En vervang bijvoorbeeld drie keer per week je boterhammen-lunch met een salade met gerookte kip (vult ook enorm) en je gaat de goede kant op.
  2. Houd een eetdagboek bij
    Bij Weight Watchers kun je een eetdagboek bijhouden waarop je precies kunt zien of je teveel eet en hoeveel SmartPoints bijvoorbeeld een gevulde koek is. Als je namelijk weet dat je daarvoor 11 SmartPoints van je dagtotaal (van bijvoorbeeld 30 SmartPoints) moet inleveren dan denk je wel twee keer na. Liever een stroopwafel van 7 SmartPoints dan. Of een eierkoek van 3,5.
  3. Las meerdere eetmomenten in
    Slechts drie keer per dag eten lijkt een goed idee, maar dat is het in feite niet. Je maakt het moeilijker voor jezelf om van maaltijd naar maaltijd te komen en voor je het weet sta je toch een zakje chips uit de automaat in de kantine te trekken. Kun je makkelijk drie boterhammen tijdens de lunch eten? Eet er dan twee om twaalf uur en twee uur later nog eentje. Zo vermijd je dat je honger krijgt.
  4. Wees creatief met gezonde tussendoortjes
    Eet ‘s ochtends een lekker stuk fruit en leef je ‘s middags uit met een crackers met avocado, peper en kiemgroenten of een crackers met een plakje kipfilet, mosterd en plakjes komkommer. Een snackje hoeft niet vet te zijn om lekker te zijn.
  5. Je mag best een koekje
    Je moet alleen stoppen met een heel pak koekjes in één keer weg te eten of met elke avond in de trommel te grijpen. Zelfs met drie bastognekoekjes per week kun je nog afvallen.
  6. Plan vooruit
    Als je weet dat je ‘s avonds naar de film gaat en je dan per se popcorn wil, let er dan op dat je ergens tijdens de eetmomenten eerder op de dag bezuinigt. Een lichter ontbijt, een saladelunch, alleen fruit als tussendoortje en jij kunt gewoon een bakje popcorn eten bij de film.
  7. Je hoeft niet te sporten, maar je moet wel bewegen
    Bij Weight Watchers kun je een beweegdagboek bijhouden waarbij je ActivPoints kunt verdienen. Fiets je elke dag naar je werk? Dan krijg je daar punten voor. Laat je de hond iedere dag uit met een stevige wandeling in het bos, dan krijg je daar ook punten voor. Kijk, het allerbest is natuurlijk om drie keer per week in de sportschool te staan, maar die motivatie kan niet iedereen opbrengen.
  8. Vind medestanders
    Er is altijd wel iemand in je omgeving die ook een paar kilo kwijt wil. Wissel tips en trucks uit. Ga samen gezond lunchen. Drink één glaasje wijn om je doorbraakkilo te vieren. En kijk eens op het social media-platform Connect in de Weight Watchers App. Daar vind je ontzettend veel mensen die in precies hetzelfde schuitje zitten als jij.
  9. Houd je veranderde leefstijl vol
    Besef dat al het bovenstaande niet zozeer een dieet is, maar een levensstijl. Door die levensstijl aan te houden ga je een gezond bericht bereiken en behouden. Zodra je ervan afstapt zijn de kilo’s die je verloor in een paar weken tot maanden weer terug.


WW
Dit bericht is voortgekomen uit een samenwerking met Weight Watchers, de grootste afslankorganisatie ter wereld, maar de inhoud ervan is van onszelf. Weight Watchers heeft haar programma vernieuwd; eet, beweeg en leef zijn de drie belangrijkste dimensies. Het puntensysteem is herzien en ze werken zonder opgeheven vingertje, maar motiveren haar leden en helpen ze op weg naar een gezonde levensstijl. De komende tijd zullen er nog wat blogs verschijnen op Me-to-We. Voor meer informatie over Weight Watchers ga je naar www.weightwatchers.com/nl.

Geschreven door
More from Femke Sterken

VIDEO! Een peuter aankleden: hoe het NIET moet!

Elke ochtend weer hetzelfde getut. IK WIL NIET AANKLEDEN!!!! En er dan...
Lees verder