De 10 sleutels tot gelukkig moederschap

De eerste paar maanden van het moederschap overheerste bij Janneke Jonkman de chaos in huis. Babies die ongeveer 22/7 huilden (ze kregen er twee tegelijk, prematuur en met de nodige opstartproblemen), elke drie uur anderhalf uur voeden, een mix van allerhande emoties, jaloerse katten die het hele huis onderpisten, en ga zo maar door. Wanneer het omslagpunt kwam, kan ze niet precies vertellen, maar op een dag was er ineens een zekere Balans & Harmonie. Ze had de 10 sleutels tot gelukkig moederschap ontdekt.

Lees ook: 10 Talenten die elke tweelingmoeder snel onder de knie heeft.

  1. Slaap als het kan. Wordt vooral aangeraden in de kraamtijd, maar pas ik nog steeds toe. Slapen kan namelijk vaker dan je denkt. In de bioscoop, in de trein op weg naar je werk, op bezoek bij je schoonouders op de bank, tijdens saaie vergaderingen (ga een beetje uit het zicht zitten). Elk kwartiertje is meegenomen, heb ik gemerkt.
  2. Vraag je man niet te multitasken. Dat kan hij namelijk niet. Ja, tegelijkertijd tv kijken, op Facebook struinen, muziek luisteren en telefoneren, dat lukt nog wel. Maar vraag hem niet een luier aan te geven als hij staat te wachten tot de fles warm is. Dat gaat gewoon niet. Hij is weer goed in andere dingen (kraaiende baby’s in de lucht gooien bijvoorbeeld, of jou een halt toeroepen als je weer eens zes dingen tegelijk aan het doen bent).
  3. Een dag niet gehuild, is een dag niet geleefd. Die babylachjes vinden we superschattig, maar van gehuil schieten we in de stress. Waarom eigenlijk? Het zijn allebei gezonde emoties! Sinds ik heb gelezen dat baby’s door te huilen stress ontladen, houd ik ze lekker vast terwijl ze huilen (zonodig met oordopjes in), net zolang tot ze ontspannen. Als het me allemaal te veel wordt, huil ik zelf ook gewoon een potje mee. Echt, daarna voelen we ons stukken beter.
  4. Oei, we groeien! Dat een baby sprongetjes maakt terwijl hij groeit, dat weten we nu wel. Maar wij groeien zelf ook, als moeders! En ook wij worden daar wel eens hangerig van. Maar ik beur op van het idee dat onze kinderen ons ook van alles leren. Aan het eind van de dag zijn we weer een iets betere moeder geworden (ja, zelfs een beter mens, als je het mij vraagt).
  5. Heb schijt aan (bijna) alles. Niet aan je kinderen natuurlijk, maar na 359 poepluiers begin je ineens aan allerlei dingen schijt te krijgen, op een gezonde manier. Bijvoorbeeld: je komt in je joggingbroek met just-out-of-bed coupe aan op de crèche met kinderen met appelstroop in hun haar en kwijl op hun tweedehands jas, en dan zie je daar een hipster mama op hakken met mantel aan haar gestylde baby met laarsjes aan en sjaaltje om afleveren. En dat terwijl jij vroeger ook best hip was! Dan denk je gewoon: jammer dan. I did it my way. Of: Let it be, als we dan toch in liedjes denken.
  6. Omarm viezigheid. Ben je in het begin nog druk in de weer met spuugdoekjes en snoetenpoetsers, op een gegeven moment accepteer je gewoon dat je onder de spuugvlekken/natte broodkruimels/rijst met broccoli zit. Je veegt met de blote hand snottebellen van gezichtjes, likt klodders geprakte banaan van de slab van je kind en draait je hand niet meer om voor een handwasje rompers à la poep. Alles wordt nu eenmaal vies. Jij ook. Het zij zo.
  7. Neem veel vitamine L tot je. Toegegeven, die uitgebalanceerde maaltijd volgens de schijf van vijf zit er wegens grote drukte en het stellen van prioriteiten (gezonde babyhapjes in elkaar draaien) niet altijd in, althans niet voor jezelf dus. Maar in komkommer en avocado zitten ook vitaminen! En vergeet niet die enorme dosis vitamine L die je dagelijks binnenkrijgt. De L van Liefde in de vorm van kusjes, lachjes, kirretjes, uitgestrekte armpjes… Ook hartstikke gezond, hoor!
  8. Geef de strijd op. Geldt voor allerlei vormen van strijd. Bijvoorbeeld: de strijd om ooit weer de bodem van de wasmand in zicht te krijgen, de strijd wie de beste moeder is (jouw kind trakteert gewoon op mandarijntjes in plaats van een uit meloen gesneden piratenboot), de strijd met je man om wie er het minst geslapen heeft. Adem in, adem uit en laat het los.
  9. Mediteer (maar niet op een matje). Wist je dat er in India ‘gezinshoofdyogi’ bestaan, vrouwen en mannen die in plaats van in een grot of ashram te leven, ervoor kiezen een spirituele invulling aan hun bestaan te geven door een gezin te stichten? Moederschap is dus ook een vorm van meditatie! En je hoeft er niet eens voor op een matje te zitten. Gewoon met je volle aandacht die poepluier verschonen om drie uur ’s nachts en je bent enorm zen bezig.
  10. Eigen zuurstofmasker eerst. Regel 1 van het moederschap is volgens mij: je kinderen gaan boven alles. Dat heeft iets met ons moederinstinct te maken. Maar laten we onszelf ook niet vergeten! Kinderen zijn het gelukkigst als ze een gelukkige moeder (en vader) hebben. Dus wil je zeven dagen per week werken? Ga ervoor. Samen een weekend weg en de kinderen bij opa en oma droppen? Bon plan. Stoppen met de borstvoeding omdat je baby je tepels eraf bijt? Niks om je schuldig over te voelen. Je bent dan wel moeder, je bent ook nog steeds JIJ.

Lees ook: Wat mensen allemaal tegen je durven zeggen als je zwanger bent.

Geschreven door
More from Janneke Jonkman

Dit zijn de 12 tekenen dat je last hebt van een moederbrein

Je hersenen vóór en na het moederschap, daar zit een merkwaardig verschil...
Lees verder