Sporten als je zwanger bent? Doen!

Zwangere vrouwen kun je onderverdelen in twee categorieën; de sportende moeders in spé en de ‘ik-ben-zwanger-dus-ik-ga-niks-meer-doen’-vrouwen. Maar wist je dat bewegen tijdens je zwangerschap prima kan en bovendien heel veel voordelen heeft?

Zwanger & Fit, Mom in Balance, Zwanger Work Out; sporten tijdens je zwangerschap is hip, hot en happening. Deze workouts zijn speciaal samengesteld  voor zwangere vrouwen en kun je vaak prima tot aan je bevalling doen. Bij Mom in Balance bijvoorbeeld is het sportprogramma samengesteld in samenwerking met gynaecologen en bekkenbodem fysiotherapeuten. Op professionele manier wordt er gewerkt aan je conditie en het versterken van je lichaam.

Lees ook: 21 Redenen waarom jonge moeders niet aan sporten toekomen.

Niet alleen workouts speciaal voor zwangeren zijn geschikt, maar ook andere sporten kun je gewoon blijven doen. Zolang je je maar aan de volgende regels houdt:
– Ga niet te fanatiek sporten. Je hartslag mag verhoogt zijn en je ademhaling kan sneller gaan, maar je moet nog wel een gesprek kunnen voeren.
– Pas je eisen aan. Voordat je zwanger was kon je het waarschijnlijk langer volhouden dan mét dikke buik. Houd rekening met je lijf en die groeiende baby in je buik!
– Maak geen springende en schokkende bewegingen.
– Vermijd snelle draaiingen en tempowisselingen. Doordat je gewrichten en banden slapper worden tijdens je zwangerschap heb je meer en sneller kans op blessures.
– Doe geen oefeningen waarbij je je rechte buikspieren traint. Je schuine buikspieren trainen mag wel.
– Oefeningen waarbij je plat op je rug ligt kun je ook beter niet doen. Dit in verband met de bloedtoevoer naar je hart.
– Vermijd oververhitting. Ga niet sporten in de volle zon of als het heel erg warm is.

Rustig aan doen tijdens je zwangerschap is echt achterhaald (als je een normale zwangerschap hebt). De kans op vroeggeboorte is ook niet groter en het is absoluut veilig voor je baby als je je aan de regels houdt. Bovendien blijkt onderzoek dat sporten tijdens de zwangerschap een positief effect heeft op de bevalling. Daarnaast:
– houd je je conditie op peil en heb je dus meer energie tijdens je zwangerschap.
– door die goede conditie is de herstelperiode na de bevalling ook makkelijker en korter.
– en heb je minder kans op bekkenklachten.
– verbetert de bloedcirculatie. Dit is positief voor de placenta en dus ook voor de baby.
– verklein je de kans op zwangerschapssuiker.
– heb je een betere spijsvertering (iets wat bij zwangere vrouwen nog wel eens een ‘dingetje’ kan zijn)
– heb je minder kans op zwangerschapsstriemen.
– toont wetenschappelijk onderzoek aan dat beweging tijdens je zwangerschap een positief effect heeft op de hersenontwikkeling van je baby.

Geschikte sporten om te doen als je zwanger bent zijn bijvoorbeeld zwemmen, aquarobics, fietsen, wandelen, joggen, yoga en pilates. Met sporten zoals hockey, paardrijden, schaatsen, windsurfen of basketbal moet je oppassen en is het verstandig om te stoppen als je buik boven je schaambot uitkomt en met duiken, karate, parachutespringen kun je beter gelijk stoppen als je zwanger bent. Overleg bij twijfel met je verloskundige. Sport je normaal nooit, ga als je zwanger bent nu niet opeens heel fanatiek aan de slag in het kader van ‘een gezonde levensstijl voor de baby’. Je kunt natuurlijk wel beginnen met fietsen, wandelen of zwemmen.

Je moet stoppen met sporten als je last hebt van bloedverlies, je weinig vruchtwater hebt, je voortijdige weeën hebt, je baarmoedermond niet gesloten is, je placenta te laag zit, je zwanger bent van een drieling, je pijn hebt en duizelig of kortademig bent. Als je na het sporten buikpijn of harde buiken krijgt, ben je waarschijnlijk te druk geweest en kun je beter de volgende keer wat rustiger aan doen.

Lees ook: Sporten nadat je een baby hebt gekregen.

Geschreven door
More from Philippine Dankelman

Breath Holding Spell – het ziet er eng uit, maar is ongevaarlijk

Philippine had er nog nooit van gehoord, Breath Holding Spell, totdat haar...
Lees verder