7 vragen die je je kind kunt stellen over de schooldag

Barbara is altijd benieuwd naar de verhalen van Felix (8) over zijn schooldag. Maar Felix laat niks los! Deze 7 vragen werken wel.

“Schat! Hoe was het op school?”
Steeds weer als ik dat aan Felix (8) vraag, ben ik echt benieuwd. Ik wil het graag weten, Alles wil ik weten. En ik neem de tijd voor het antwoord. Maar het enige antwoord dat ik altijd krijg is: “Leuk.”
Nu zou ik gewoon kunnen denken: fijn. Als er iets is, hoor ik het wel, maar dat is niet zo. Want ook als ik later hoor dat hij een bal tegen zijn hoofd kreeg, in zijn broek heeft geplast en geen zin had om de sommen te maken, krijg ik dat antwoord.
“Leuk.”
Dus ben ik eens even het internet op gegaan om te kijken of er manieren zijn om betere vragen te stellen, vragen waar ze wél antwoord op geven.
En ja: die zijn er!
Ik heb de beste voor jullie uitgezocht en op Felix getest. Het werkt!

 

1. Wat was het leukste wat je vandaag hebt gedaan?
Als je ze vraagt: hoe was het? Dan zeggen ze toch niks. Of alleen maar: leuk. Maar als je ze vraagt wat het leukst was, dan heb je kans dat ze wel met een verhaal komen. Iets leuks vertellen is altijd interessanter dan meteen de diepte in gaan over problemen. Op deze manier krijg je dus verhalen los.

2. En wat was het minst leuk?
Deze vraag moet je niet elke dag stellen, maar na het beantwoorden van de leuk-vraag zijn kinderen meer geneigd over gevoelige dingen te praten. Het kan een mooi inkijkje geven in hoe ze hun tijd op school beleven.

3. Naast wie ben je tijdens de overblijf gaan zitten?
Die is ook leuk. Want ze zitten de hele dag aan hun tafeltje met een vast groepje, maar wat gebeurt er als ze mogen kiezen? Naast wie zitten ze dan? Misschien zit er wel een leuk nieuw vriendje in. Het kan natuurlijk de andere kant op gaan: dat je hoort dat ze naast niemand zaten. Dat is ook iets dat je moet weten, en hoe eerder hoe beter.

4. Waren de lessen vandaag makkelijk of moeilijk?
Ook dit is een goede vraag om op tijd op te sporen of je kind problemen heeft met leren, of dat het hem of haar juist te makkelijk af gaat. Ook kun je proberen wat bij te sturen, te oefenen als steeds weer hetzelfde vak eruit komt als ‘moeilijk’. Een goede aanleiding om even met de juf te overleggen.

5. Hoe was de juf of meester vandaag?
Over juffen gesproken: de band die een kind heeft met de leerkracht zegt ook iets over zijn of haar functioneren. Als ze vertellen dat ze vaak moeten lachen en dat er veel grapjes worden gemaakt, dan weet je wel dat eht goed zit. Trekt je kind een zuur gezicht en wil er niet over parten, ga dan eens bij andere ouders polsen hoe hun kinderen deze leerkracht ervaren.

6. Met wie speelde je vandaag?
Dit is nog een mooie methode om er achter te komen met wie ze eigenlijk spelen, of ze in hetzelfde kringetje blijven rondhangen of niet. Mijn kind is snel onzeker op het schoolplein als er hard gevoetbald wordt. Daar kwam ik achter doordat hij vertelde dat hij in de pauze graag met kleinere kinderen speelt. Interessant!

7. Welke dingen komen eraan op school?
Het is een leuke manier om kinderen zelf na te laten denken over de nabije toekomst. Ze zijn geneigd om hun wereld klein te houden. En zo kom je er achter dat de schoolfotograaf morgen komt, als je die mededeling weer eens gemist hebt!
En dan nog een laatste tip.
Als je ze allemaal elke dag stelt, zoals ik deed om het voor jullie te testen, krijg je dit gesprek:
Ik: “Wat was het leukste wat je vandaag hebt gedaan?”
Felix: “Weet ik niet meer. Mag ik op de iPad?”
Goed doseren dus, anders hebben ze je door.

 

Lees ook
Geschreven door
More from Barbara van Erp

Als je baby een maand te vroeg komt (en je slaapkamer 3 jaar later nog niet af is!)

Barbara’s jongste werd een maand te vroeg geboren. Ze zat nog half...
Lees verder