Digitalisering zorgt voor mindere schoolresultaten

De samenleving digitaliseert en het onderwijs kan dus niet achterblijven. De verwachting is dat de lessen steeds meer zullen digitaliseren; krijtborden worden vervangen voor interactieve schoolborden en boeken worden vervangen door computers of tablets. Nu blijkt uit onderzoek dat schoolprestaties alleen maar achteruit gaan door deze ontwikkelingen. 

Hoe meer gebruikt gemaakt wordt van computers hoe slechter de cijfers, dat is de conclusie die kan worden getrokken uit het onderzoek van Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Aan het onderzoek deden ruim 70 landen mee. Het meest opvallend is dat de landen die het meeste hebben geïnvesteerd in digitalisering, het slechtste presteren, terwijl op de scholen waar maar 2 dagen in de week naar de computer wordt gegrepen, juist betere cijfers worden gehaald. Wij vinden het schrikbarende resultaten. Die tablets en bijbehorende lesprogramma’s worden je tenslotte noodgedwongen door je strot gedouwd.

Volgens de onderzoekers leiden computers de leerlingen te veel af, omdat antwoorden gemakkelijk kunnen worden opgezocht en ze hierdoor te weinig onthouden en opsteken. De onderzoekers pleiten nu voor een gemiddeld gebruik van digitale middelen. En dit zal in Nederland nog wat voeten in de aarde zetten. Ons kikkerlandje staat namelijk op 1 in het gebruik van computers op scholen. OESO telt per computer 2,6 kind op Nederlandse scholen. Dit is 94% van alle vijftienjarigen.

Wij zijn erg benieuwd naar jullie ervaringen op scholen. Wordt er op jullie scholen al veel gebruik gemaakt van computers en tablets? En merken jullie verschil in de schoolresultaten?

 

Lees ook: Schermverslaafde ouders, opgelet!

 

Geschreven door
More from Ilana Tetenburg

Lanzarote: weg met die winterdip!

Iedereen heeft het nodig, vitamine D, maar nu we de zomer vaarwel...
Lees verder