Uit het onderzoek van Frans Folkvord van de Radboud Universiteit blijkt dat kinderen die een spelletje met eten erin spelen, in de pauze erna 72 meer calorieen naar binnen werkten dan kinderen die een ander spelletje deden. Het gaat hier om het op het oog onschuldige spelletje memory. Maar bedrijven als McDonalds, Haribo of M&M, die maar wat graag het onschuldige kroost als vast klant willen binnen harken, sponsoren deze spelletjes. Het maakt hierbij niet uit of hier nu bijvoorbeeld kaartjes van een appel of krop sla omgedraaid moeten worden, of marsen of hamburgers, in beide gevallen neemt de eetlust toe.
Volgens Folkvord speelt tweederde van de kinderen in de basisschoolleeftijd minstens een keer per week een spelletje waarin reclame zit. Maar slechts 6 procent van deze kinderen heeft door dat het om reclame gaat. Daarom! Bescherm het kroost tegen dit onzichtbare kwaad. Het maakt hen per slot van rekening niet uit of ze kaartjes van een big mac of van een brandweerauto moeten omdraaien. De wetenschapper pleit voor een verbod op dit soort sluikreclame. Zelfs wanneer het merk duidelijk genoemd wordt, herkennen kinderen dit niet als reclame.