Deze pizzabodems zijn gemaakt van bloemkool (niet aan de kinderen vertellen!)

Hoe vaak kan je pizza eten zonder je schuldig te voelen? Heel vaak! Want deze pizza is gezond. Het lijkt veel werk, maar het is veel makkelijker dan een gewone pizzabodem maken.  We hebben een kinderversie  (zonder groene dingetjes) en een volwassenenversie (mèt). 

Het blijft hier bij ons thuis een mijnenveld: het avondeten. Felix (8) gaat steeds beter eten, maar Morris (2) lust echt helemaal niks. Pizza slaat altijd aan, daarom ben ik steeds wanhopig op zoek naar een gezonde variant, waar ik altijd op terug kan vallen. Maar dan moet het ook lekker zijn voor mij, want ik heb echt geen zin om elke dag dingen te eten die voor hun wel lekker zijn, maar voor mij niet.

Maak ook eens: geurige Indiase soep.

Nu ben ik sinds kort fan van het blog Green Kitchen Stories. Zij zijn nu helemaal hot, echt de nieuwe Ottolenghi, maar dan hebben ze ook kinderen en begrijpen ze wat wij nodig hebben. Daar hadden ze precies wat ik zocht: een pizzabodem gemaakt van…. bloemkool en nootjes!

Het was even spannend of de kinderen het zouden lusten, en na drie happen duwde Morris het weg (maar dat doet hij ook met chocoladetaart) maar Felix at zich suf (en wij ook). Het smaakt wel echt anders dan een gewone pizzabodem, en is ook een beetje slap en zacht – maar heerlijk.

Je hebt nodig voor de bodem van 1 grote pizza

de roosjes van een bloemkool
80 g amandelmeel (of koop van geschaafde amandelen en maal ze fijn in een vijzel)
een theelepeltje oregano, gedroogd
3 eieren
peper en zout

Zo maak je het deeg

pizza van bloemkool

Zet de oven aan op 200 graden, en leeg een stuk bakpaper klaar op een bakplaat.

Hak de roosjes van de bloemkool en doe ze in de keukenmachine tot ze een fijne rijst-achtige substantie hebben. Haal er 600 ml uit en gooi het in een mengschaal.

Doe de amandelmeel erbij, oregano, peper en zout en meng goed het je handen.

Maak een kuiltje en doe daar de eieren in, meng de droge stukjes er doorheen. Kneed tot je een bal hebt, die veel losser is dan bij gewoon deeg.

Maak er 2 ballen van, zodat je twee pizza’s kunt maken: een met topping voor de kinderen en een met topping voor jullie.

Leg de ballen op een vel bakpapier, duw ze zo plat mogelijk met je handen zodat je 2 bodems hebt, maak opstaande randjes en bak ze 25 minuten in de oven tot het goudkleurig is.

De pizzatopping

Nu je de gezonde bodem hebt, kun je zelf kijken wat je erop doet als topping.

Voor de kinderen is een beetje tomatensaus, wat geraspte mozzarella en een plak salami bijvoorbeeld lekker. Zie ook mijn eerdere pizzarecept.

Voor mezelf zou ik nu het recept het mijn nieuwe kookhelden proberen: spinazie, courgette en pecorino – met een heerlijke basilicum citroensaus! Dat recept vind je hier.

(Foto’s en recept komen van www.greenkitchenstories.com)

Maak ook eens: Heerlijke panzanella.

Geschreven door
More from Barbara van Erp

De ultieme lichaamsbewegingsgids voor vermoeide moeders (inclusief bijwerkingen!)

Het is einde jaar, tijd om een beetje te sporten. Maar ja,...
Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.