Hoe houd je het gezellig thuis? 10 tips van een expert!

gezellig, thuis, kindercoach
Charlotte Borggreve is kinder- en jongerencoach. Ze schreef een doe-boek voor ouders, kinderen en jongeren met spelletjes en allerlei leuke werkvormen die ze in haar praktijk ook gebruikt: Hoe houd je het gezellig thuis? 30 Manieren om je kind en jezelf op te voeden.

Lees ook: 25 (nogal) vreemde dingen die je als ouder zegt

Ik dacht: als ik in mijn praktijk met die spelletjes kan bereiken dat kinderen en jongeren zich beter voelen, dingen kunnen leren, zich prettiger voelen op school, thuis en op hun opleiding, dan kunnen ze het thuis zelf ook. Dus, loop je tegen bepaalde uitdagingen aan in de opvoeding? Wil je omgaan met boosheid, faalangst of onzekerheid en nog veel meer? Hieronder 10 tips om zelf mee aan de slag te gaan.

1. Gebruik spelletjes zoals het kwaliteitenspel om samen met je kind naar zijn kwaliteiten te zoeken en hoe die in te zetten. Zo krijgt een kind meer zelfvertrouwen en weet hij wat hij kan inzetten om doelen te bereiken en veranderingen te realiseren.

2. Oefen met je kind om in plaats van rode (niet-helpende) gedachten, groene (helpende) gedachten te krijgen. Dus in plaats van ‘ik kan die toets toch niet maken, die is te moeilijk’ leer je het om te denken:’ik ga het proberen, ik heb er immers voor geleerd?’

3. Maak handige dagboeken om je bewust te worden van gewoontes en ze te veranderen, zoals een droomdagboek, slaap/waakdagboek, nagelbijtdagboek.

4. Ga om met boosheid door het gebruik van een woedejas, die je aan de kapstok hangt en die je kind kan aantrekken als hij boos is. Wat betekent het als hij die jas aanheeft? Met rust laten of juist helpen? En bij angst: teken de angst en stop hem in een doosje. Je kan hem er weer uithalen als het nodig is.

5. Opdrachten: hang elke week/dag een compliment voor de ander in een boom, of maak een dag in de week een verrassingsdag: een dag waarop je doet alsof het probleem helemaal is opgelost. Dus bij je puber spreek je af dat hij zich een dag aan de regels houdt en dat jij een dag niet zeurt. Kijk of het werkt en zo ja wat en doe dat dan vaker.

6. Gebruik allerlei werkvormen zoals een Moodboard maken, om je gedachten, doelen en gevoelens in beeld te brengen. Bijvoorbeeld bij jongeren die het moeilijk vinden om keuzes te maken. Dat helpt om orde te scheppen, lucht te krijgen en zin om weer door te gaan.

7. Ontwikkel vragen om een leuk gesprek met je kind te voeren, zodat je kind niet alleen ja en nee zegt als je iets vraagt. Vraag eens: wie deed het gekst vandaag? Of: wie heeft je geholpen vandaag, of heb jij iemand geholpen?

8. Hou eens per week een gezinsvergadering: een gezellige manier om van alles te bespreken. Je kan naar elkaars week vragen, taken en klussen verdelen en elkaar complimenten geven. Iedereen voelt zich gehoord en gezien.

9. Zoek uit wat werkt. Zoek juist als het even niet gaat naar gedrag dat wél werkte. En hoe kan je terugkeren naar dat gedrag?

10. Kies uit drie Mindfulness oefeningen. Bijvoorbeeld als je kind wil leren om te ontspannen, dan kan je hem helpen om met aandacht naar de adem te gaan. Dat is fijn om in de klas te kunnen toepassen bij onrust of gespannenheid. Doe de oefening dan samen met je kind.

Heb je meer hulp nodig? Maak dan een afspraak bij een kinder- of jongerencoach. Die heeft meestal maar een paar sessies nodig om je kind of jongere te helpen.

Wil je het boek van Charlotte bestellen? Dat kan hier

Lees ook: Wat ik dus NIET over heb voor mijn kinderen

 

Lees ook
Geschreven door
More from Vala van den Boomen

10 Dingen die alle gemene moeders doen

Er komt een moment in het leven van iedere moeder dat je...
Lees verder