Zo haal je het beste uit Het 10 Minuten Gesprek

08.05.2015 08:30
ouderavond, 10 minuten gesprek

Voor het eerst een schoolgaand kind? Dan krijg je er vroeg of laat mee te maken: Het 10 Minuten Gesprek. Voor sommige ouders best een dingetje (“Kan mijn kind straks wel naar het VWO?), voor anderen eerder een noodzakelijk kwaad (“Waarom zijn die gesprekken altijd op van die onmogelijke tijden?! Moet ik wéér die vergadering verzetten. Godverdegodver).

De eerste keer bungelde ik daar ergens tussenin. Best spannend, zo’n moment met de juf die helemaal los zou gaan over mijn kind. In positieve zin, uiteraard. Totaal onvoorbereid vertrok ik naar de school. Vijf minuten vóór de afspraak arriveerde ik bij het klaslokaal. Vijftien minuten later mocht ik naar binnen. En nog eens zes minuten verder stond ik weer buiten.  Mijn kind deed het prima in de klas, veel meer had de juf niet te vertellen. Op zich vrij logisch, want mijn dochter ging toen pas net een maand naar school. Maar dat besefte ik pas achteraf.

Noem me naïef, maar van tevoren had ik me niet voldoende gerealiseerd dat ik zelf veel meer had kunnen vragen. Dus toen mijn wederhelft nog diezelfde avond het vragenvuur opende over Het Gesprek, wist ik niet veel meer uit te brengen dan; “Euh, ja, gaat goed. Geloof ik.” En voelde me een ontzettende kluns. En slechte moeder. Dankzij het nodige google- en leeswerk, was ik de tweede keer een stuk beter voorbereid. Ha, ik zag de juf kijken! Bij deze mijn bij elkaar verzamelde tips om het beste uit Het 10 Minuten gesprek te halen.

LEES OOK: De eerste schooldagen voor je kind

Voorbeelden, please!
Als de juf of meester vertelt dat het met jouw bloedje momenteel niet zo lekker gaat, vraag door: hoe vaak? In welke situaties? Hoe gaat de leerkracht er mee om? En hoe kun jij als ouder bijdragen?

Schrijf op
Je zal de eerste ouder niet zijn die, eenmaal weer buiten op het schoolplein, denkt: Shit, dit had ik moeten vragen en dat en zus en zo. Maak aantekeningen op je mobiel en regel zonodig een vervolgafspraak.

Weet wat je kan verwachten
Meestal is een tien minuten gesprek niet meer dan een korte samenvatting van hoe jouw kind functioneert. De ouder kan vragen stellen aan de docent, en andersom. Is er een probleem? Dan zijn tien minuten vaak niet genoeg en maak je een vervolgafspraak. Als een leerkracht minder positief nieuws heeft over jouw kind, probeer dan niet meteen defensief te reageren. Laat het even landen en vraag of je er later op terug kan komen.

Vraag
Soms heeft de juf of meester niet zo veel te vertellen, omdat er geen vuiltje aan de lucht is. Wat kun je zelf vragen? Dit bijvoorbeeld:

  • met welke andere klasgenootjes kan mijn kind het goed vinden?
  • Wat vindt mijn kind leuk om te doen? En wat niet?
  • Is hij/zij verlegen?
  • Durft mijn kind vragen te stellen?
  • Kan ik mijn kind thuis ergens bij helpen?
  • Hoe stelt hij/zij zich op in de klas?

Een goede voorbereiding….
Bedenk van tevoren wat je graag zou willen weten en noteer dat. Geen ellenlange waslijst, houd het kort. Vragen die je perse wilt stellen staan bovenaan.

Slijmen bij de juf
Nou ja, niet te overdreven, natuurlijk, maar het gesprek beginnen met een compliment aan de school, of aan de leerkracht kan geen kwaad. Zorgt direct voor een goede vibe, en als je daadwerkelijk tevreden bent over de school en de docent mag dat best gezegd worden.

 

Psst… hier lees je meer over school en alles wat daarbij komt kijken